
Vier speerpunten voor sterkere taalbeheersing
Het plan wil de taalvaardigheid van nieuwkomers stevig optrekken. De minister focust daarvoor op vier domeinen:
- Toegankelijke en betaalbare taallessen
Lessen Nederlands blijven betaalbaar: 1,50 euro per lesuur. Nieuwkomers moeten ze ook makkelijker kunnen combineren met een opleiding richting werk, bijvoorbeeld in de zorg of de kinderopvang. - Meer Nederlands buiten de klas
Wie Nederlands leert, moet het ook kunnen oefenen. Gemeenten, scholen en lokale organisaties krijgen steun voor initiatieven zoals taalbuddy’s of taalwandelingen. - Focus op ouders met schoolgaande kinderen
Ouders spelen een sleutelrol in de taalontwikkeling van hun kinderen. Daarom krijgen zij voorrang bij taallessen. Wie in aanmerking wil komen voor de schoolbonus of een gelijkaardige maatregel, zal moeten aantonen dat hij of zij Nederlands spreekt of leert. - Hoger minimumniveau Nederlands
Vanaf 1 september 2027 stijgt het vereiste taalniveau van A2 naar B1.
“Met A2 kan iemand overleven in de samenleving”, zegt minister Demir. “Maar niet leven.” Op niveau B1 kun je ook je mening uitdrukken en volwaardig deelnemen aan het professionele leven.
Nederlands als opstap naar werk
Het plan legt sterk de nadruk op taal als sleutel tot werk. In samenwerking met de VDAB en het volwassenenonderwijs komen er opleidingen op maat waarin Nederlands en een beroepstraject hand in hand gaan.
“Wie werkt, leert sneller Nederlands. En wie Nederlands spreekt, vindt sneller werk”, zegt Zuhal Demir. “We mogen niet aanvaarden dat nieuwkomers ondervertegenwoordigd blijven in de werkgelegenheid. Ook dat is solidariteit: meedraaien in onze samenleving.”
Inzetten op flexibel aanbod en ondersteuning
Omdat taallessen vaak overdag plaatsvinden, komt er een flexibeler aanbod. Scholen, CVO’s, Centra voor Basiseducatie en lokale besturen werken samen om taallessen voor ouders te organiseren op of naast de school van hun kinderen. Zo leren ouders de taal én bouwen ze een sterkere band met de school op.
De leerkrachten in het volwassenenonderwijs krijgen bovendien extra professionele ondersteuning om het hogere taalniveau te kunnen geven.
Schoolbonus gekoppeld aan leren van Nederlands
Demir wil de schoolbonus – of een andere maatregel – als stok achter de deur houden. Niet om te bestraffen, maar om te motiveren.
"Nieuwkomers moeten Nederlands leren voor henzelf, maar ook voor de toekomst van hun kinderen", besluit Zuhal Demir. "Een taal leren stopt niet na 16 uur. Ook ouders moeten hun verantwoordelijkheid nemen om met hun kinderen aan de slag te gaan."