
Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag bewijst haar waarde
Het Vlaams Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag (VMGOG) werd opgericht in september 2023. Het is een discrete, onafhankelijke en laagdrempelige plek waar slachtoffers terechtkunnen om melding te doen van grensoverschrijdend gedrag.
Men kan het VMGOG telefonisch bereiken (het populairste, met 728 oproepen), maar ook via chat (503), mail, online formulier of post.
“Het is een en-en-enverhaal. We willen én bereikbaar zijn op verschillende manieren, én de slachtoffers blijven opvolgen, én samenwerken met de verschillende sectoren om de problematiek structureel aan te pakken”, aldus Zuhal Demir. “Wie contact opneemt, helpen we. Snel, discreet en op maat.”
Wat wordt er gemeld?
Sinds de start ontving het meldpunt 2.364 meldingen. Achter die cijfers gaan vaak pijnlijke verhalen schuil:
- 658 meldingen over seksueel grensoverschrijdend gedrag
- 697 meldingen over psychisch geweld
- 286 meldingen over pesterijen
- 220 meldingen van fysiek geweld
- 283 meldingen gingen over andere vormen, bijvoorbeeld intimidatie of ongepaste opmerkingen
Vaak gaat het in één melding om verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag. Op de werkvloer bijvoorbeeld is de grens tussen pesterijen en seksistische opmerkingen soms flinterdun.
De meeste meldingen kwamen uit het onderwijs (343), gevolgd door bedrijven en overheden (307), de cultuursector (111), zorg (90), sport (92), jeugd (25) en lokale besturen (36). Het meldpunt werkt nauw samen met al die sectoren om melders beter te ondersteunen en drempels te verlagen.
Wat gebeurt er met een melding?
“Elke oproep, elk chatbericht, elke brief wordt ernstig genomen. Ook als een melding in principe niet onder de bevoegdheid van het Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag valt, bijvoorbeeld een melding over een privésituatie thuis, luisteren we en verwijzen we door naar gepaste hulp. Bij het meldpunt blijft niemand in de kou staan”, zegt minister Zuhal Demir.
Sinds de opstart leidde dit onder meer tot:
- 667 ondersteunende gesprekken, waarbij het meldpunt een luisterend oor biedt
- 33 herstelgesprekken, met de intentie om de relatie tussen de betrokken partijen te herstellen
- 10 psychologische trajecten
- 297 opvolgingen binnen sectorprocedures, waarbij het meldpunt de melder begeleidt tijdens procedures bij de interne meldpunten
- 222 keer juridisch advies
- 1.337 doorverwijzingen naar specifieke hulporganisaties of instellingen zoals de CAW of lotgenotengroepen
Ook als het Meldpunt ziet dat het structureel misgaat in een organisatie of een hele sector, dan kan het aanbevelingen uitschrijven, en de bevoegde administratie of minister op de hoogte brengen. Een jaar later moet de organisatie of sector kunnen aantonen hoe ze met dat advies is omgegaan. Op die manier heeft het Meldpunt nog een slag om de arm.
Nieuwe campagne
Achter de schermen wordt gewerkt aan een nieuwe sensibiliseringscampagne om het meldpunt breder bekend te maken. “Volgend jaar lanceren we een campagne die iedereen duidelijk maakt: er ís een plek waar je terechtkunt, waar geluisterd wordt en waar we samen grenzen trekken”, aldus Zuhal Demir.