
Het is weer zover: maandag rinkelt de schoolbel opnieuw.
Zuhal: "Ik dacht het jaar eens op mijn gemakje te beginnen. En dan, lap: meteen dat verhaal over de toelatingsexamens geneeskunde. (lacht groen) Weet je dat ik ChatGPT zelf nog nooit heb gebruikt? Ik ken daar niks van, maar ik ben blijkbaar de enige."
Wat een knoeiboel toch.
Zuhal: "Onbegrijpelijk dat die studenten tijdens hun toelatingsexamen op het internet konden. Maar blijkbaar was dat al vier jaar zo, hè. En vorig jaar was het ook al gedoe over de inhoud. Volgens de examencommissie was er niets aan de hand, maar bij sommige vragen fronste ik echt de wenkbrauwen."
"Zeker in de psychologische ronde... Eén ervan was: stel, een ober morst op de jurk van een vrouw. Wat moet hij doen? Het enige juiste antwoord bleek: 'De ober moet de vrouw meenemen naar het toilet om die jurk op te poetsen.' 'De ober excuseert zich en biedt een servet aan' was fout. Dat is toch bizar?"
Worden de resultaten van het hele toelatingsexamen geschrapt?
Zuhal: "Het onderzoek loopt. Eerstdaags moet duidelijk worden hoeveel deelnemers tijdens het toelatingsexamen op het internet hebben gezeten. Hopelijk kunnen we de valsspelers er zo uit plukken en kunnen andere jongeren doorschuiven. Dat zou het eerlijkst zijn."
"Daarna moeten we eens goed nadenken over wat we met die fraudeurs aanvangen: of ze nog een tweede kans krijgen om volgend jaar aan het toelatingsexamen deel te nemen. Als het van mij afhangt, dan gaan we vanaf volgend jaar terug naar pen en papier."
Hoe zeker zijn we dat er al niet jaren wordt valsgespeeld?
Zuhal: "Dat heb ik me ook al afgevraagd. Straks gaan die mensen ook allemaal procederen. (Schudt het hoofd) Vorig jaar waren de resultaten wel opvallend laag. Misschien een teken dat er niet zoveel gefraudeerd is."
"Ik krijg nu veel mails van ouders die zeggen: we hebben 5.000 euro besteed aan bijscholing en nu komt onze zoon of dochter vier punten tekort. Of ouders die me vertellen: er zijn advocaten die ons contacteren, ze vragen 2.000 euro. Dat is toch niet te doen?! Ik wil de ouders aanraden om nog even te wachten, tot de resultaten van het onderzoek duidelijk zijn."
Over naar het nieuwe schooljaar: dat begint alweer met te weinig leerkrachten voor de klas.
Zuhal: "Dat tekort wegwerken is een heel moeilijke opdracht. Ik heb het eens nagekeken: in het Vlaams Parlement zijn ze daar al dertig jaar mee bezig. Sinds de jaren 90 is er naar een oplossing gezocht. Nu, ik wil niet elke maand met een nieuwe maatregel komen. Dat heeft weinig zin. Dit najaar steken we de koppen bijeen."
Hoe kan dit zo lang blijven aanslepen?
Zuhal: "Met één leerkracht per negen kinderen in Vlaanderen scoren we goed in vergelijking met andere Europese landen."
"Het probleem is dat leerkrachten veel ander werk moeten doen op school: van papierwerk en allerlei zorgtaken tot ICT-opdrachten. Het aantal uren dat men hieraan besteedt, zit al langer in de lift. Daar gaan we binnenkort een gevoelig kerntakendebat over hebben. Want wat verwachten we van leerkrachten? Ik verwacht dat ze lesgeven."
Een clash met de vakbonden staat in de sterren geschreven.
Zuhal: "Ik hoop van niet. Ik moet toegeven: ik heb ze deze zomervakantie zelfs gemist. (lacht) Ook de koepels. We hebben het afgelopen jaar zo vaak samengezeten. Ik kreeg vorige week al een sms'je van iemand bij een vakbond, ik dacht: oh fijn!"
"Ik denk dat iedereen een beetje uit zijn schaduw zal moeten treden over het lerarentekort. Zo niet, dan verandert er niks. Bij de nieuwe minimumdoelen hebben we het ook samen aangepakt. Met groot succes toch."
Hoe zeker bent u dat die nieuwe minimumdoelen onze leerlingen vooruit zullen helpen?
Zuhal: "Omdat we het vroeger ook zo deden. En toen stonden we wel aan de wereldtop. De leerlingen konden echt excelleren en die trokken dan de rest van de klas mee omhoog. Alleen is er een tegenbeweging gekomen die de hersenen van kinderen niet wilde 'pijnigen'."
"Kennis is het mooiste cadeau dat je een kind kan geven. Het is een groot misverstand dat het hierbij alleen draait om feiten blokken. Het is kennis die alles in gang trekt. Daarna kun je ook vaardigheden volop oppikken."
Wat moeten scholen straks met AI aanvangen?
Zuhal: "Scholen zijn geen eilanden: de technologische ontwikkelingen komen er natuurlijk ook binnen. Dat is eigenlijk al een poos bezig. Maar zeker met de opkomst van AI is kennis belangrijk voor onze leerlingen."
"Wat doen we met AI in de klas? Die discussie moeten we eens goed voeren. Ik vind dat we AI voor zaken waar het niet voor nodig is, moeten buitenhouden. AI mag kennis nooit vervangen. Anders zijn we heel gevaarlijk bezig."
Huiswerk wordt steeds vaker aan AI overgelaten.
Zuhal: "Ik hoor van veel ouders en leerkrachten dat dit inderdaad al volop gebeurt. Hier ligt ook wel een taak voor ons als ouders. Als kinderen huiswerk meekrijgen, moet je erop toezien dat ze dat niet allemaal van ChatGPT overschrijven."
Op 1 september gaat het Vlaams smartphoneverbod in.
Zuhal: "Amai, ik ben daar fel op aangesproken tijdens mijn vakantie aan zee. Veel jongeren die vroegen: 'Minister, dat is hopelijk toch maar voor één jaar?' Waarop ik zei: 'Euh nee, dat is voor altijd!' (lacht) En dan kwam de tweede vraag. 'Maar dat is mijn beste vriend, ik kan niet zonder. Wat moet ik tijdens de speeltijd doen?' Ik: 'Ja, met je vrienden babbelen, hé. Spelen, sporten, noem maar op.'"
"Van 's ochtends tot 16 uur even weinig prikkels. Geen afleiding. Mentale rust. Ik denk wel dat dit veel gaat helpen. Ook voor de klasdiscipline."