Leerkrachtentekort in kaart

Een van de grootste uitdagingen blijft het lerarentekort. Demir: “Het is belangrijk dat we in elke klas een leerkracht hebben. Voor het eerst hebben we het probleem in kaart gebracht: het gaat vooral om vervangingen en om lesuren die verdwijnen naar administratief werk. Daar moeten we echt iets aan doen.”

Volgens haar gaat het debat eindelijk over de essentie: “Leerkrachten moeten zich bezighouden met lesgeven. Daarvoor zijn ze opgeleid, dat doen ze het liefst.”

Moeilijke gesprekken, maar noodzakelijk

Demir beseft dat ze in een langlopend debat stapt waar voorgangers vaak vastliepen. “Het zal niet eenvoudig zijn. Maar onze onderwijskwaliteit is enorm gedaald. We stonden aan de top, nu niet meer. Er zullen taboes moeten sneuvelen.”

Ook over overuren en vervangingen erkent ze de frustraties: “We moeten leerkrachten erkennen en respecteren. Dit zal een deel worden van het sociaal overleg. Ik heb er goede hoop op, want iedereen beseft dat het zo niet verder kan.”

Toelatingsexamen artsen

Het recente gedoe rond het toelatingsexamen voor artsen noemt Demir “heel moeilijk”. “Fraudeurs mogen hier niet mee wegkomen. Ze lichten niet alleen zichzelf op, maar ook de hele samenleving. Zeker als je arts wilt worden, is dat ethisch totaal onaanvaardbaar.”

Ze belooft snel duidelijkheid: “Ik wil dit liefst al eergisteren opgelost hebben. Maar het moet grondig en degelijk gebeuren. Het is geen kwestie van weken, wel van dagen.”

Conflict in Gaza

Ook over het aanslepende debat rond maatregelen tegen Israël en de erkenning van Palestina liet Demir zich uit: “Als we uit dit conflict willen geraken, dan moet er een tweestatenoplossing komen. Dat betekent ook erkenning van Palestina, maar natuurlijk niet met Hamas. Dat moet in een duurzaam internationaal kader gebeuren.”

Tegelijk waarschuwt ze voor opgeklopte dramatiek: “De media smult van regeringscrisissen, maar ik spreek daar niet van. Het gaat hier om menselijk leed, en we moeten zo snel mogelijk verstandige maatregelen nemen”, besluit Demir.