
Meerderheid haalt eindtermen wiskunde niet
De cijfers tonen aan dat te weinig leerlingen de eindtermen halen. Liefst 52 procent van de leerlingen in de A-stroom van het tweede secundair haalt de eindtermen voor wiskunde niet. Vooral op het onderdeel ‘wiskundige problemen oplossen’ is de situatie schrijnend: slechts 17 procent haalt daar het gewenste niveau.
Bij leesbegrip zien we grote verschillen. In de A-stroom van het tweede middelbaar haalt 81 procent van de leerlingen de eindtermen. In de B-stroom zakt dat cijfer naar 57 procent. Ook in het vierde leerjaar behoort slechts 17 procent van de leerlingen tot de twee hoogste categorieën voor leesbegrip.
Demir is duidelijk: “De resultaten zijn ondermaats. We blijven steken onder het niveau dat we van het onderwijs in Vlaanderen mogen verwachten, en we gaan dit aanpakken.”
Nieuwe minimumdoelen moeten lat opnieuw hoger leggen
Om die negatieve trend te keren, zet Demir – zoals aangekondigd – in op nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs, met een duidelijke focus op kennis. “Het team van experten uit binnen- en buitenland, onder leiding van professor Muijs, heeft hier schitterend werk geleverd”, aldus minister Demir.
De nieuwe minimumdoelen worden vanaf september vrijwillig ingevoerd, en vanaf het jaar daarop worden ze verplicht. In 2026 worden ook dertig inspiratiescholen geselecteerd die de vernieuwde aanpak mee zullen uitdragen. Volgens Demir moeten zij “een voortrekkersrol spelen”. Naast het kennisrijke curriculum zullen de inspiratiescholen ook werk maken van routines, orde, rust en structuur binnen de schoolmuren.
30 miljoen euro voor begeleiding en materiaal
Om die onderwijsversterking mogelijk te maken, trekt de Vlaamse regering 30 miljoen euro uit. “We laten scholen en leerkrachten niet aan hun lot over”, zegt Demir. “We voorzien gerichte ondersteuning, professionaliseren de lerarenopleiding en investeren in een kenniscentrum. Ook de onderwijskoepels krijgen steun om aangepaste leerplannen en lesmaterialen te ontwikkelen.”
“Volgend jaar kunnen we voor het eerst echt vergelijken”
Volgend jaar wordt volgens Demir een sleutelmoment. Jongeren die de eerste Vlaamse toetsen hebben afgelegd in het vierde leerjaar, leggen die volgend jaar af in het zesde leerjaar. “Dan gaan we voor het eerst de evolutie zien bij dezelfde leerlingen. Daarom is het belangrijk om de resultaten nu goed te monitoren en te kijken of er leerwinst wordt geboekt.”
Individuele resultaten volgen
Vandaag worden de eerste algemene resultaten gepubliceerd. Vervolgens krijgen de scholen hun ‘eigen’ rapport en kunnen leerlingen zien hoe ze scoren ten opzichte van hun leeftijdsgenoten. Het zijn de schoolbesturen die de individuele resultaten naar hun leerlingen opsturen.
“Het is positief om te zien dat scholen het nut van de Vlaamse toetsen beseffen. Want meten is weten. Enkel dan kunnen we de problemen gericht aanpakken”, besluit Demir.