Menukaart van maatregelen
“We kiezen bewust voor een brede aanpak”, zegt minister Demir. “Vanaf het begin nemen we alle basisscholen mee. Niet met één verplicht model, maar met een menukaart van ondersteuningsmaatregelen die scholen op maat kunnen inzetten, vertrekkend vanuit hun eigen startsituatie.”
Scholen kunnen daarbij een beroep doen op ondersteuning en coaching van pedagogische begeleidingsdiensten, lerarenopleidingen en Vlaamse en internationale experten. De nadruk ligt op concrete ondersteuning in de klas, gerichte professionalisering van leerkrachten en schoolteams, en sterke samenwerking binnen het onderwijsveld.
Daarnaast worden via een open oproep tot 30 zogenoemde ‘inspiratiescholen’ geselecteerd. Deze scholen zullen een voortrekkersrol opnemen in de implementatie van de nieuwe minimumdoelen en hun expertise actief met andere scholen delen. Ze krijgen daarvoor de nodige middelen, zodat leerkrachten en schoolteams samen het voortouw kunnen nemen. “Inspiratiescholen zullen tonen dat de nieuwe aanpak werkt in de praktijk”, aldus Demir. “Zo ontstaat een olievlekwerking in het hele onderwijsveld.”
Samenwerking is essentieel
De hervorming van de minimumdoelen is één van de grootste onderwijsvernieuwingen van de voorbije 20 jaar. “Dat vraagt tijd, maar vooral goede ondersteuning”, zegt Demir. “Daarom zetten we resoluut in op samenwerking.” Om de strategie doordacht en efficiënt uit te voeren, is samenwerking met en tussen de onderwijskoepels, lerarenopleidingen, kennisinstellingen en andere partners essentieel.
Voor dit ondersteuningspakket trekt de Vlaamse Regering in totaal ongeveer 340 miljoen euro uit.
“We leggen de lat hoog, maar we laten niemand los”, besluit Demir. “Scholen staan er niet alleen voor. We investeren in mensen, expertise en samenwerking. Niet om te zeggen ‘trek uw plan’, maar om samen te bouwen aan sterk onderwijs voor elk kind, met respect voor het tempo en de draagkracht van elke school.”