KOALA-screening wordt hervormd
Concreet wordt de KOALA-screening vanaf 2026 grondig geactualiseerd en vanaf 2027 inhoudelijk verbreed. Naast begrijpend luisteren worden ook woordenschat, fonemisch bewustzijn – het begrip dat woorden uit afzonderlijke klanken bestaan – en getalbegrip getest.
“Zo sluit de screening beter aan bij de essentiële basisvaardigheden die kleuters nodig hebben voor een vlotte start in het lager onderwijs”, zegt minister Demir.
Taalexpert op elke school
Elke school voor gewoon basisonderwijs moet minstens één taalexpert aanduiden. De taalexpert volgt een vorming die ontwikkeld wordt door de Taalunie in samenwerking met Leerpunt, en ondersteunt het schoolteam bij een krachtig taalbeleid dat focust op taalverwerving én taalbeheersing.
“De Taalunie voorziet twee vormingstrajecten: een voor leraren, zorgcoördinatoren en beleidsmedewerkers en een voor lerarenopleiders en pedagogisch begeleiders”, legt Demir uit.
Taalachterstand wegwerken op alle niveaus
Daarnaast komt er voorinstructie vanaf de peuterklas tot en met het eerste leerjaar, om taalachterstand bij jonge kinderen te voorkomen.
Er komen ook ‘taalheldklasjes’ voor anderstalige leerlingen die nieuw instromen vanaf het tweede leerjaar. Ook leerlingen die volgens de klassenraad onvoldoende Nederlands beheersen komen in aanmerking.
Bovendien kunnen klassenraden bij het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs drie uur extra Nederlands per week opleggen aan leerlingen die onvoldoende taalcompetent zijn voor de overstap naar het middelbaar.
“Kinderen met een taalachterstand scoren slechter voor andere vakken. Hoe sneller we deze maatregelen uitrollen, hoe sneller kinderen geholpen zijn”, besluit Demir.