Focus op routine, rust en structuur

Zuhal legde meteen de vinger op de wonde: “Een lesuur duurt in principe vijftig minuten, maar in het secundair geven we gemiddeld nog zevenendertig minuten les.” De rest gaat volgens Demir op aan storend gedrag. De cijfers over uitsluitingen en schorsingen stijgen bovendien jaar na jaar. Volgens haar is de conclusie simpel: “Als we een goed leerklimaat willen, dan moeten we opnieuw routines, rust en structuur durven installeren.”

Scholen creëren zelf een kader

Het actieplan zet sterk in op voorspelbaarheid en routine. “De leraar is de kapitein in de klas”, zei Zuhal. “We vragen scholen om een routine in te bedden in de school, die door alle leerkrachten consequent gehanteerd wordt.”

Ze weerlegde ook het misverstand dat er een nieuwe functie zou bijkomen: “De gedragsexpert? Dat is iemand van de school zelf. Een zorgcoördinator, een leerlingenbegeleider of een leerkracht die tijd krijgt om expertise op te bouwen en regels uit te werken. Maar uiteraard gaan we de inhoud niet vanuit Brussel bepalen: wij gaan niet opleggen wat goed gedrag is. We vragen enkel om een duidelijk kader te creëren rond wat wel of niet mag op school.”

Ook het idee dat ‘Brussel scholen overneemt’ schoof ze resoluut van tafel. “Na 2 negatieve adviezen van de inspectie komt het dossier op mijn bureau terecht, en dan moet ik de school eigenlijk sluiten”, legt Demir uit. “Maar een school sluiten, helpt geen enkel kind. Ik wil liever samen met de school kijken wat nodig is, bijvoorbeeld door de expertise van een andere school in te schakelen.”

“Messen en drugs horen niet thuis in een school”

Een veel besproken voorstel is de mogelijkheid voor directies om een locker of boekentas te openen als er ernstige aanwijzingen zijn dat leerlingen messen of drugs bijhebben. “Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet”, stelt Demir scherp. “Want anders brengen we kinderen en leerkrachten in gevaar.”

Ze benadrukte dat leerkrachten nooit zelf moeten ingrijpen: “Leerkrachten openen geen lockers. Dat is de taak van de directeur.” 

Voor haar draait het niet om wantrouwen, maar om bescherming: “Messen en drugs moeten wegblijven uit de scholen. Scholen moeten dat in het schoolreglement opnemen. Ouders moeten dat goed begrijpen. En de leerlingen natuurlijk ook.”