De uitrol van de digitale meter startte in Vlaanderen op 1 juli 2019. Voor de volledige uitrol was 15 jaar voorzien. Dat wil minister Demir sneller. “We schakelen nu een versnelling hoger en beperken de termijn tot 10 jaar met het zwaartepunt op de komende jaren. Netbeheerder Fluvius moet ervoor zorgen dat 80 procent van de gebruikers een digitale meter heeft tegen eind 2024. Zo kunnen gezinnen ook sneller genieten van de voordelen van de digitale meter: energiebesparing en dus ook minder kosten.”

Overzichtelijke energiefactuur

Met een digitale meter heeft de consument een gedetailleerd overzicht van zijn energieverbruik. Bovendien kan hij dynamische contracten aangaan die inspelen op de uurprijzen op de markt. Dat zet aan tot energiebesparing en leidt tot minder uitstoot van CO2. Daarnaast stuurt de digitale meter de meterstanden automatisch door en zijn er geen manuele opnames meer nodig. De plaatsing van de meters gebeurt aan huis door technici van de netbeheerder. De kostprijs wordt algemeen verrekend via het distributietarief op de energiefactuur.

Vlaanderen hinkt achterop

Eind april 2020 waren er in Vlaanderen 269.000 digitale meters geïnstalleerd, zo’n 4,7 procent van het totale aantal van 5,7 miljoen analoge meters dat moet vervangen worden. Ten opzichte van de meeste Europese landen hinkt Vlaanderen achterop. Uit een recent rapport blijkt dat meer dan de helft van de lidstaten een installatiegraad van 10 procent bereikt hebben voor slimme meters voor elektriciteit. In zeven lidstaten hebben al 80 procent van de gebruikers een digitale meter of is de uitrol voltooid.

Maatschappelijke winst

Reden te meer om een versnelling hoger te schakelen, meent Zuhal Demir. “De versnelde uitrol leidt tot een hogere maatschappelijke winst van gemiddeld 888 miljoen euro. Dat is dus een stuk positiever dan een tragere uitrol over 15 jaar, waarvoor de kosten-batenanalyse berekend werd op 768 miljoen euro. We hebben er dus alle voordeel bij om de uitrol van de digitale meter maximaal te versnellen.”

Bewust omgaan met energieverbruik

Dat de versnelde uitrol sowieso zou leiden tot hogere kosten voor de distributienetbeheerders, en dus mogelijk ook voor de eindklant, klopt volgens Demir niet. “De versnelde uitrol is wel degelijk mogelijk zonder te leiden tot hogere elektriciteitskosten voor de energieverbruikers. Het einddoel van deze versnelde uitrol is zelfs het tegenovergestelde: de factuur drukken voor mensen die bewust omgaan met hun energieverbruik.”